ONVZ

Hoe kunnen we u helpen?

Heeft u een vraag voor ONVZ? Bekijk onze veelgestelde vragen en vind snel uw antwoord. Staat uw vraag er niet tussen? We helpen u graag verder via een van de contactmogelijkheden.

Online uw zaken regelen doet u snel en gemakkelijk via MijnONVZ of de ONVZ-app.

  • Declaraties

    Wilt u zorgkosten declareren of de status van een declaratie bekijken? Dat kan makkelijk en snel via MijnONVZ of de app

  • Persoonlijke gegevens

    Wijzig zelf uw persoonlijke gegevens via MijnONVZ of de app

  • Financieel overzicht

    In MijnONVZ controleert u uw betalingen, zoals uw premie en eigen risico

Meestgestelde vragen

  • Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn verzekeringen' > 'Polisblad downloaden'.

    Let op: u kunt uw polisblad over 2024 vanaf dinsdagochtend 14 november zien in MijnONVZ.

  • Op 7 november 2023 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan in de zaak tussen zorgverzekeraar ONVZ en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Deze uitspraak heeft voor ONVZ verstrekkende gevolgen en dwingt ons tot het overstappen naar een voorkeursbeleid voor medicijnen. 

    Meer informatie en het antwoord op veelgestelde vragen vindt u op de pagina Meestgestelde vragen over het voorkeursbeleid medicijnen

  • Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    • In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder 'Mijn gegevens' > 'Zorgpas'.

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

  • De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplicht eigen risico. Wilt u meer uitleg over het verplicht eigen risico? Bekijk dan onze pagina Het eigen risico.

     

    Goed om te weten

    Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. Wilt u meer uitleg over de wettelijke eigen bijdrage? Bekijk dan onze pagina Eigen bijdrage.

  • U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren. Via de ONVZ app, via MijnONVZ, via onze pagina Direct online declareren of per post. Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.

  • Gaat u op vakantie of naar het buitenland voor bijvoorbeeld uw werk? Dan zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Op de pagina Buitenland en Reizen vindt u een overzicht met de meestgestelde vragen over dit onderwerp.

  • Soms verschijnen in de media berichten dat de toegang tot ziekenhuiszorg onder druk staat vanwege prijsafspraken tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraar. Verzekeraars kunnen afspraken maken over een maximumbedrag dat een ziekenhuis mag declareren. Dat noemen we een omzetplafond.

    Lees meer hierover op onze pagina over omzetplafonds
Open de chat

Wilt u contact? Snel antwoord via chat

Van maandag tot en met vrijdag zitten we voor u klaar van 8.00 - 20.00 uur. We helpen u graag via de live chat. U krijgt persoonlijk contact met een medewerker en wordt snel geholpen.

Facebook

Bereikbaar ma t/m vr van 8.00 tot 20.00 uur. Za en zo van 9.00 tot 17.00 uur.

Stel uw vraag

X (Twitter)

Bereikbaar ma t/m vr van 8.00 tot 20.00 uur. Za en zo van 9.00 tot 17.00 uur.

Stel uw vraag

Document uploaden

Wilt u een document met ons delen? Dat doet u eenvoudig via ons handige uploadformulier. Declaraties kunt u indienen via het declaratieformulier of de ONVZ app.

Document uploaden
Regular image

De ZorgConsulent

Bij ONVZ heeft u een eersteklas zorgverzekering, met advies en persoonlijke hulp. Daarom staan onze ZorgConsulenten voor u klaar: zij helpen u graag bij het vinden van de beste behandeling voor u.

Dit kan de ZorgConsulent voor u betekenen

Algemeen

Voor algemene vragen over uw zorgverzekering.

Wij zijn geopend op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur.

030 639 62 22

Acute medische zorg in buitenland

Neem in geval van acute opname in het ziekenhuis in het buitenland direct contact op met de 24-uurs service van ONVZ Zorgassistance. Dit telefoonnummer vindt u ook op uw zorgverzekeringspas.

+31 88 668 97 67

ZorgConsulent

Voor persoonlijke hulp bij uw keuze van arts of ziekenhuis. En bijvoorbeeld voor uitstekende wachtlijstbemiddeling en de beste ondersteuning voor mantelzorgers.

De ZorgConsulent is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur.

0800 022 14 50

Kraamzorg Service

Bent u zwanger en wilt u kraamzorg aanvragen? U kunt dit ook zelf online regelen.

088 668 97 05

Zittend ziekenvervoer per taxi

Voor het aanvragen en regelen van taxivervoer.

0900 333 33 30

Onze adresgegevens

Bezoekadres
Postadres

ONVZ, De Molen 66
3995 AX Houten

ONVZ, Postbus 392
3990 GD Houten

Heeft u een klacht?

Als u een klacht heeft over ONVZ kunt u gebruikmaken van ons klachtenformulier. We reageren dan binnen 10 werkdagen. Gaat het langer duren? Dan hoort u dit van ons.

Heeft u geen klacht, maar een andere vraag? Maak dan gebruik van een van bovenstaande contactopties. Algemene vragen gesteld via het klachtenformulier nemen wij niet in behandeling.

Hoe definiëren wij een klacht?

1.           U bent het ondanks de uitleg niet eens met de beslissing van ONVZ
2.           U bent onheus bejegend door ONVZ 
3.           Elke andere uiting van onvrede

Vul het klachtenformulier in